Een opvlieger is een van de bekendste symptomen van de overgang. 75-80% van de vrouwen krijgt hier last van. Sommige vrouwen hebben er in lichte mate last van, andere vrouwen hebben het zo heftig dat het leidt tot slaaptekort of depressies.

Een opvlieger begint als een plotseling voorbijgaand gevoel van warmte die zich kan uitbreiden tot intense hitte in het gezicht, hoofdhuid en borst. Het kan gepaard gaan met roodheid en zweten. Soms ook verhoogde hartslag, misselijkheid, tintelingen in de handen.
De meeste vrouwen hebben opvliegers vlak voor of tijdens de menstruatie. Opvliegers worden veroorzaakt door het dalende oestrogeenniveau.
Opvliegers komen vaker voor nadat de menstruatie definitief is uitgebleven.

Opvliegers kunnen in intensiteit en duur worden beïnvloed door externe factoren. Angsten, spanningen, maar ook voedingsmiddelen met veel geraffineerde suikers en koolhydraten zijn van die externe factoren.

Wat kun je doen om een opvlieger te voorkomen?
Allereerst stoppen met roken. Minder alcoholische dranken en koffie gebruiken. Bewegen! Voldoende slapen. Koud douchen. Veel water drinken.

Wat je ook kunt doen is letten op je ademhaling. Probeer je ademhaling te vertragen als je een opvlieger voelt aankomen. Adem rustig in en adem nog rustiger uit. (je uit-ademhaling duurt langer dan de in-ademhaling) Neem bewust een pauze voor je opnieuw inademt. Dit brengt je lichaam tot rust. Zie de opvlieger als iets dat ook weer weggaat, het is tijdelijk. Ga het gevecht niet aan, dat verhit je lichaam nog meer.

Een simpele oefening als je een opvlieger voelt aankomen:
Voel je de opvlieger aankomen, zet dan de middelvingers van je beide handen op een punt zo’n 3 centimeter onder je navel. Hier bevinden zich belangrijke meridianen. Adem flink diep in en adem heel rustig uit terwijl je dit punt ingedrukt houdt. Deze oefening helpt om je lichaamstemperatuur te laten dalen.

Daarnaast kan het slikken van een goede multivitamine of feminosan (Bijvoorbeeld van Vitakruid) ook verlichting geven.

Heb je last van opvliegers? Zie het ook als een uitnodiging om goed te luisteren naar je lichaam en te ontdekken wat voor jou een passende oplossing is.