de strijd met de weegschaal?

Gefrustreerd door jezelf te wegen?

Hoe vaak weeg jij jezelf? En wat merk je dan?

Word je boos? Gefrustreerd? Verdrietig? Blij?

Je herkent het wel als je wilt afvallen. Regelmatig stap je op de weegschaal. “Ben ik al afvallen?” 

Niets demotiverender dan jezelf wegen en geen of weinig resultaat zien. Of juist steeds iets anders zien. 

Laat ik voorop stellen. Wegen op de weegschaal hoort er we bij als je wilt afvallen. Alleen gaat het om meer dan het getal van de kilo’s. 

Want, elke dag verschilt je lichaamsgewicht. Sterker nog, het verschilt elk uur van de dag. Dit komt vooral door de hoeveelheid vocht in je lichaam. En dat komt weer door wat je eet, hoeveel stress je hebt, of je hebt gesport, je menstruatie, je spijsvertering. 

En die kilo’s? Die zeggen niks over jouw lichaamssamenstelling. Want je lichaam is meer dan kilo’s. Het bestaat uit vocht, vet, spiermassa, botten. En natuurlijk nog veel meer 😉 

En al die waardes bij elkaar zeggen iets over jouw gezondheid. En dus of je een gezond gewicht hebt of aan een van de waarden kunt gaan werken om te verbeteren. 

Faktoren waardoor je zwaarder kunt zijn:

Zout
Als je veel zout eet, houdt je lichaam meer vocht vast. Hier zwelt je lichaam op en ben je zwaarder op de weegschaal. Bijkomend nadeel van teveel zout eten, is dat je het risico loopt op te hoge bloeddruk. 

Menstruatie
Vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron hebben een grote invloed op je hormoonhuishouding. Gedurende je cyclus zijn er momenten dat je een overvloed van deze hormonen in je lichaam hebt. Het gevolg is dan dat je zwaarder bent doordat je meer vocht vasthoudt. 

Hormonen
Hormonen kunnen ontregeld zijn door stress, slecht en weinig slapen of de overgang. Hierdoor houdt je ook meer vocht vast. 

Weinig beweging
Bewegen is belangrijk om je bloedsomloop en vochtregulatie op gang te houden. Als je een groot deel van de dag zit, of inactief bent, houdt je dus ook meer vocht vast.

Je ziet, er zit altijd een verhaal achter jouw kilo’s op de weegschaal. 

Wat kun je zelf doen?

Minder je zout inname. Dit kun je doen door geen zout toe te voegen in je eten maar kruiden gebruiken. Gebruik geen kant en klaar producten, zakjes met kruidenmix of kant en klare sauzen. Maak je eten vers en gebruik kruiden. 

Drink veel water. Het klinkt misschien tegenstrijdig maar juist het water zorgt ervoor dat je gaat doorspoelen. Je moet vaker plassen waardoor je gaat afvoeren. 

Goed slapen. Ga op een vaste tijd naar bed en sta op een vaste tijd op. Drink geen alcohol voor het slapen gaan. Vermijd blauw licht voor je naar bed gaat. En doe een fijne meditatie voor je gaat slapen. 

Vermijd stress. 

Beweeg! Dit kan zijn door elke dag een stuk te wandelen. Neem de fiets in plaats van de auto. Ga met de trap in plaats van met de lift. Ga sporten. 

Heb jij al van alles geprobeerd om af te vallen?
Heb jij ook een haat-liefde verhouding met je weegschaal?

Wil je daar voor eens en voor altijd van af?
Wil jij blij worden als je in de spiegel kijkt?

Dan is het nu tijd voor verandering. 

Ik help je daar heel graag bij. 

Dus wil jij: 

Lekker in je vel zitten

afvallen, of dat nu 5, 10 of 25 kilo is 

Je hormonen in balans waardoor je geen last meer hebt van je menstruatie 

Blij worden als je jezelf naakt in de spiegel ziet 

Elke nacht lekker slapen 

Klik dan hier voor een kennismaking en intake 

Evelien
AdemaVitaal