Jouw ideale gewicht 

De definitie van het ideale gewicht is het gewicht waarbij jij je goed voelt.
De meningen van anderen tellen niet, het gaat om het gewicht waarbij jij je goed voelt. 

Enige tijd geleden las ik deze twee zinnen. En het raakte me direct, want dit is precies hoe ik het zie en ook toepas in mijn werk. 

Het gaat er niet om dat jouw gewicht past in het cijfertje dat door andere mensen is bedacht. Dat cijfertje, je bmi, wordt een obsessie. Als ik daar maar in pas, dan is het goed. 

Maar zo simpel is het sommetje niet. Jouw ideale gewicht hangt van zoveel meer factoren af dan alleen de kilo’s op de weegschaal. Wat is jouw lengte, hoe oud ben je, wat is je spiermassa en je vetpercentage? Heb je veel inwendig vet, wat een risico is voor hart- en vaatziekten? 

Kortom, het gaat om een totaal plaatje. 

Als je geobsedeerd bent door het afvallen en je steeds in je gedachten hebt: ik moet afvallen, ik moet afvallen, ik moet afvallen, is dat al de basis voor het mislukken van het ‘dieet’.  Je trekt daardoor aan dat het mislukt. Dan geef je op omdat het een moeten is geworden. Je voelt niet meer de echte reden waarom jij je ideale gewicht wil bereiken. 

Belangrijk om je ideale gewicht te bereiken, vind ik, is hoe kijk je naar jezelf en wat past bij jou qua ideaal gewicht. 

Daarom vraag ik vaak in een van de eerste gesprekken of je een beeld wil schetsen hoe je je zelf wilt zien. Het meest ideaal is dan dat je dit beeld visueel maakt. Een foto van vroeger of plaatjes van een lichaam hoe je eruit wilt zien. En maak het dan nog visueler door erbij te schrijven of in foto’s  wat je allemaal kunt en wilt doen als je dat ideale gewicht hebt. 

Van voetballen met je kind, schommelen met je dochter, in een vliegtuigstoel op weg naar een droomvakantie waar jij in je badkleding aan het strand ligt, tennissen, het maakt niet uit wat het is. Dat ideaalbeeld helder maken helpt jou.
Visualiseer hoe jij eruit ziet. Bekijk dit beeld vaak. Het liefst elke dag. 

Daarnaast is het heel belangrijk dat je erin gelooft. Geloof dat ook jij dit ideale gewicht kunt bereiken. Dat jij je leefstijl aanpast om dit te bereiken en te behouden. 

Ik raad je aan om niet te wegen, behalve als je bij mij komt. Dat is vaak genoeg. 

Wil jij je ideale gewicht krijgen, dan is het belangrijk om je goed te voelen. Je moet je goed voelen over jezelf. 

Als jij jezelf neerslachtig voelt over je lichaam is dat een krachtig gevoel en is het moeilijk om echt die knop om te zetten naar je nieuwe leefstijl om dit ideale gewicht te bereiken.
Denk eens aan alle prachtige aspecten aan jezelf. Dit kunnen je ogen zijn, je handen, je benen, je buik, je haar. Kijk daarnaar en wees er dankbaar voor. 

Een tip om bewust aan de slag te zijn met het bereiken van jouw ideale gewicht:
Wanneer je eet, moet je je volledig concentreren op het nu. Beleef de sensatie van eten. Laat je gedachten niet afdwalen naar andere dingen. Wees aanwezig in je lichaam en geniet van de sensatie van het eten in je mond, van het kauwen, van het slikken. Probeer het maar eens. Als je helemaal aanwezig bent als je eet, is de smaak van het eten bijzonder intens en overdadig. Wanneer jij je gedachten laat afdwalen verdwijnt de smaak helemaal.
Ik ben ervan overtuigd dat als we ons voedsel in het NU kunnen eten, ons concentreren op de aangename beleving ervan, ons voedsel ook volmaakt in ons lichaam wordt opgenomen, zodat je het resultaat krijgt wat je zo graag wilt. 

Ervaren wat goede voeding doet voor jou om jouw ideale gewicht te bereiken. Ik help je er graag bij.