6 manieren om minder met je telefoon bezig te zijn

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Meerdere keren per dag grijp je naar ‘dat ding’. Omdat je een pingeltje hoor, er is een appje, een mailtje of je wordt gebeld.
Sta je ergens te wachten, 9 van de tien keer pak je je telefoon en ben je aan het scrollen.

Heb je wel eens gehad dat er zomaar een half uur voorbij was, terwijl je ‘even’ op je telefoon keek?
Uit onderzoek van Onderzoeksbureau Ruigrok in 2019  blijkt dat 40% van de mensen vaker op hun telefoon bezig is dan ze zouden willen. Drie op de 4 mensen legt hun telefoon wel eens bewust weg. Uit onderzoek van de Universiteit van Pittsburgh uit 2016 blijkt bijvoorbeeld dat gebruik vanaf een uur per dag, 2,7 keer meer risico op depressie geeft.Maar, hoe komt het toch dat we staat die mobiel pakken? Het lijkt wel een verslaving.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je de drang om je telefoon te pakken kunt weerstaan?

Ik deel 6 manieren met je om minder je telefoon te pakken. 

  1. Gebruik een ‘ouderwetse’ wekker
    Hiermee vang je 2 vliegen in 1 klap. Je voorkomt nl dat je gelijk je telefoon in de handen hebt en gedachteloos gaat scrollen. Laat je telefoon bijvoorbeeld gewoon beneden liggen. Of in een andere kamer op de verdieping waar je slaapt.
    Als je de telefoon direct in je handen hebt, ben je zo een half uur verder omdat je even het nieuws hebt gecheckt, je mail bekeken, de appjes snel leest.
    Voor je het weet moet je rennen om nog op tijd op je werk te komen.
  2. Start een ochtendroutine
    Door ’s morgens niet gelijk je telefoon te gebruiken heb je extra tijd. Tijd die je kunt besteden aan mediteren, in alle rust ontbijten, sporten. Of je leest een boek waar je nooit ‘tijd voor hebt’.
    Er zijn zoveel activiteiten die je helpen een bijdragen te leveren aan je mentale welzijn. Dat levert je veel meer op dan op je telefoon scrollen. Want zeg nu zelf, al de nieuwsberichten geven je geen vrolijke en positieve start van je dag.
    Iets voor je zelf doen geeft je juist energie.
    Meer lezen hoe je een fijne ochtendroutine voor jezelf maakt: lees dan het boek Miracle Morning van Hal Elrod. 
  3. Eet zonder de telefoon in de buurt of in zicht
    Eten met de telefoon in de hand of de televisie aan zorgt ervoor dat je gedachteloos eet. Probleem daarbij is dat je niet je verzadiging voelt. En dus al snel te veel eet. Ook geniet je minder van je eten.
    Uit onderzoek is gebleken dat mensen met obesitas die voor de tv eten 35 tot 70% meer calorieën eten dan wanneer ze bewust hun eten opeten. 
  4. Plan momenten zonder je telefoon per dag
    Veel handelingen op een dag doen we op de automatische piloot. Je telefoon pakken is daar vaak een van. Bijvoorbeeld als je moet wachten op de bus of trein. Als je in de wachtkamer zit bij de tandarts of huisarts. Als je je verveelt.
    Plan elke dag 1 of meerdere momenten waarop je de telefoon niet bij je hebt. Bijvoorbeeld als je gaat sporten. Of neem een boek mee als je weet dat je ergens moet wachten. 
  5. Bel
    je zou bijna denken dat we het verleerd zijn. Bel  eens met je telefoon. In plaats van appen of old-skool-sms-en. Het grote voordeel van bellen is dat het veel persoonlijker is. En vaak heb je sneller de informatie die je nodig hebt dan wanneer je heen en weer appt. 
  6. Doe sociaal en gebruik eens wat vaker de vliegtuigmodus
    Als je afspreekt met vrienden of als je uit eten gaat, zet je telefoon op vliegtuigmodus. Hierdoor kun je echt een gesprek voeren. Heb je echte persoonlijke aandacht voor elkaar. 

Daarnaast heeft het minder vergroeid zijn met je telefoon nog een groot voordeel. Je zit niet steeds naar je schermpje te kijken, waarbij je onbewust teveel je nekspieren spant en een onjuiste houding hebt. Hiermee loop je het risico op een stijve nek, overbelaste spieren of rsi-klachten aan nek, arm of hand.