6 tips voor gezond eten op vakantie

Hoe kun je voorkomen dat je veel aankomt tijdens de vakantie? Het is voor de meeste mensen heel lastig omdat je tijdens je vakantie totaal anders eet dan thuis. Het is warmer waardoor je trekt krijgt in ijs en frisdrank, een verfrissend biertje. Je drinkt ook ’s avonds meer alcohol, het zit zo gezellig en je hebt tenslotte vakantie. Ontbijten met croissantjes. Voor je het door hebt, ben je toch best wel zwaarder geworden in die paar weken vakantie. 

Zodra je thuis bent, voel je het aan je spijkerbroek, die ineens toch een stukje strakker om je buik zit, je riem moet een gaatje losser. 

Met een paar simpele tips, kun je voorkomen dat je echt aankomt terwijl je toch optimaal gaat genieten van je vakantie. 

Tip 1: 

Start je dag met een gezond ontbijt 

Zorg er tijdens je vakantie voor dat je een gezond en vullend ontbijt eet. Je kunt wel elke dag ontbijten met croissantjes met jam, maar uiteindelijk krijg je dan alleen maar snelle suikers binnen, waardoor je snel weer trek krijgt en je uiteindelijk nog je energie kwijt raakt ook. 

Ontbijt dan bij voorkeur met havermoutpap, (griekse)yoghurt of kwark met fruit en wat ongebrande noten. 

Havermout kun je prima meenemen van huis en (plantaardige) melk kun je overal wel kopen in de winkels. 

Ook kun je prima ontbijten met roerei, eieren met spek of een omelet met groente. 

En die lekkere croissantjes of warme pistolets kun je bijvoorbeeld 1 of 2 keer in de vakantie gerust eten, om dan ook extra van te genieten. 

Tip 2: 

Gezonde snacks meenemen 

Als je op reis gaat, in de auto of met het vliegtuig of trein, neem zelf wat gezonde tussendoortjes mee, zoals een gekookt ei, ongebrande en ongezouten noten. Rauwe wortel of komkommer is ook een heerlijke snack om mee te nemen. 

Tip 3:

Vermijd snelle koolhydraten zoals pizza, croissant, stokbrood 

Als lunch kun je het beste kiezen voor een lekkere goed gevulde salade. Vermijd pizza’s, croissantjes, pistolets of stokbrood. Die zorgen juist voor een snelle suikerpiek, waardoor je snel weer trek hebt en je gaan snoepen of snacken. Ook krijg je er minder energie door. 

Tip 4: 

Drink veel water 

Zorg dat je de hele dag door water blijft drinken. Vanaf ontbijt, en eigenlijk bij elke maaltijd. En natuurlijk altijd een flesje water bij de hand houden. 

Frisdrank, fruitsapjes en Energy-drankjes zorgen niet dat je dorst vermindert en zorgen alleen maar voor een snelle suikerpiek. Ook zorgen de vele suikers in die drankjes voor gewichtstoename. 

Tip 5: 

Maak bewuste keuzes voor het avondeten

Zit je op een camping of in een appartement, dan kun je vaak zelf koken. Dat kun je prima op een gezonde manier doen. Mager vlees, wat salade, gegrilde groente of gekookte groentes. 

Ga je buiten de deur eten? Ook dan kun je heel bewust keuzes maken. 

  • laat het brood staan
  • neem maximaal 1 glas wijn of bier en drink vooral veel water 
  • neem salade als voorgerecht of een gerecht met groenten of vis 
  • Neem als hoofdgerecht gegrild vlees, vis, schelp en schaaldieren of eet vegetarisch 
  • Bestel extra groente of vraag om groente in plaats van friet of rijst 
  • Eet geen dessert 

Ben je in een mediterraans land? Eet dan zo lokaal mogelijk ipv in de toeristische restaurant op de boulevard. 

Tip 6: 

Beweeg!

Beweeg zoveel mogelijk tijdens je vakantie. Ga veel lopen, huur een fiets, veel zwemmen.   

Als je ’s morgens voor het ontbijt al een stevige wandeling maakt, kun je de dag beginnen met vet verbranden. Je hebt dan nog geen suikers of koolhydraten in je lichaam die eerst verbrand worden. 

Als je deze tips toepast tijdens je vakantie, ben je optimaal aan het genieten, terwijl je tegelijk heel gezond bezig bent. Past dus prima in een gezonde leefstijl. 

Fijne vakantie!