Intermittent fasting 

Wat is het, waar let je op en voor wie is het geschikt. 

Als je het hebt over vasten, klinkt dat voor veel mensen als iets wat heel streng is. 

Toch is dat als je onderbroken (intermittent) vasten doet niet het geval. 

Deze vorm van vasten is juist heel toegankelijk als je wilt afvallen of sportprestaties wilt verbeteren. Ook tijdens de overgang is het zeer effectief.

Als je overweegt hier mee te beginnen, verdiep je er dan eerst goed in. Zodat je heel goed weet waarom je het doet, hoe je het doet en waar het voor jou goed voor is. Maar ook om het succesvol te laten zijn. Het is niet even simpel ontbijt overslaan vanwege tijdgebrek of geen zin ’s morgens. Het is een bewuste keus die je maakt voor je gezondheid. 

Wat is intermittent fasting 

Vasten is niet iets nieuws. Al duizenden jaren is vasten een onderdeel van het leven. Het meest bekend tegenwoordig zijn de ramadan of het vasten na Carnaval (de 40 dagentijd voor Pasen) 

De geschiedenis van vasten gaat dus ver terug. Ook de jagers-verzamelaars  vastten voor ze gingen jagen. Dat had als grote voordeel dat hun lichaamsgeur niet werd beïnvloed door wat ze hadden gegeten. Hoe neutraler de geur die je uitscheidt, hoe minder snel je wordt opgemerkt als de wind richting de dieren die je wilt vangen gaat. 

Tegenwoordig is vasten steeds populairder aan het worden. Het is een krachtig middel om je gezondheid te verbeteren. 

Maar hoe begin je hier nu mee en hoe houdt je het ook lange tijd vol: verdiep je erin. Lees boeken, check internet en bepaal voor jezelf wat haalbaar is. 

Intermittent fasting betekent eigenlijk: jezelf onthouden van eten voor een bepaalde ‘lange’ periode, onderbroken door een periode waarin je eet. 

In de vastenperiode mag je wel drinken, als dit niet-energiehoudende dranken zijn, zoals water, koffie en thee zonder suiker en melk.
De meest bekende vorm van intermittent fasting is de 16:8 variant. Dit is een methode waarbij je gedurende 16 uur per dag niet eet en in een tijdsblok van 8 uur je maaltijden eet. 

Andere methodes zijn 5 dagen gewoon eten en 2 dagen per week vasten. 

Intermittent fasting, IF, is geen dieet. Zie het meer als een leefstijl 

Diëten is van alle tijden. Het woord dieet komt uit het Oudgrieks en betekent: manier van leven. Dat is een veel bredere betekenis dan die wij er aan geven tegenwoordig. De meest gangbare betekenis is tegenwoordig een manier van eten met als doel afvallen of het verminderen van bepaalde klachten. Helaas leert de ervaring dat diëten slechts tijdelijk effectief zijn. De hoge investering, qua tijd en inspanning, is op lange termijn vaak moeilijk vol te houden. Het gevolg is dat je na verloop van tijd terug gaat naar je oorspronkelijke manier van eten, en dus ook je kilo’s er weer bij krijgt. 

Als je IF gaat toepassen is er maar 1 restrictie, namelijk je eet binnen je tijdraam. 

Heel algemeen gezegd, kun je binnen dit tijdraam eten wat je wilt. Maar om je dan vooral te vullen met chocolade, drop, snelle koolhydraten en patat is niet de meest verstandige keus. 

Het is altijd van belang te kiezen voor eten dat je lichaam voedt in plaats van vult.

Hoe werkt de 16:8 methode 

  • Bepaal wat jouw tijdraam van eten wordt. Een voorbeeld is vasten tussen 20.00 en 12.00 uur (je slapen valt dus in je vastenperiode). Je eet dan tussen 12.00 en 20.00 uur.  Dit tijdraam van 8 uur kun je aanpassen naar wat bij jou past. 
  • Kies hoeveel eetmomenten jij in dit blok plaatst. Eet niet minder dan je normaal doet. Je kunt kiezen voor 2 eetmomenten die wat groter zijn, of 3 momenten die iets kleiner zijn. 
  • Drink gedurende de dag voldoende. Water, thee en koffie (zonder suiker en melk. 
  • Tijdens de vastblokken mag je geen energiehoudende dranken drinken, zoals fruitsap, lightfrisdrank, soep of bouillon 

Voor welke doeleinden is deze methode geschikt: 

  • afvallen 
  • Gezond leven 
  • Tijdens de overgang ivm de vettoename op met name buik en taille 
  • Sportgerelateerde doelstelling 

Wanneer is het minder geschikt: 

Heb je een onregelmatig leven, kies dan voor een andere variant van vasten. 

De voordelen van 16:8 

  • je eet elke dag lekker en voldoende. Je krijgt dus geen hongergevoel. 
  • Je past het makkelijk aan, aan jouw ritme. 
  • Het is goed te combineren met je sociale leven. 
  • Je kunt er ook voor kiezen in het weekend het vasten los te laten 

Vind je het lastig om hiermee te starten? 

Verschuif dan elke dag je tijdstip van ontbijt met een uur. En verschuif ’s avonds je tijdschip van het laatste eetmoment steeds verder terug naar het laatste moment van je tijdraam 

Voorbereiding
Als je met IF aan de slag gaat is voorbereiding en structuur het halve werk.
Zorg dat het eten in huis is, zodat je niet eerst nog naar de winkel hoeft als je eetraam start. 

Geen dieet
Zoals gezegd, is IF geen dieet. Het is een leefstijl-methode waarbij je bewust eet binnen een tijdraam. De hoeveelheid eten is dus niet beperkt, maar de periode waarin je eet.
Op de momenten dat je niet eet, je vasten, schakelt je lichaam over op een hogere verbranding, waardoor je langzaamaan gewicht verliest, voornamelijk vet. 

Het is dus niet zo dat je stofwisseling vertraagt. 

Door binnen je tijdraam voldoende te eten krijg je voldoende bouwstoffen en energie in je lichaam zodat je normaal kunt functioneren. Ook behoudt je je spiermassa. 

Kortom, IF is een gezonde en relatief makkelijke manier om je vetmassa te verminderen en gewicht te verliezen.