Kijk je om je heen dan zie je veel mensen actief aan de slag met gezond eten, meer bewegen, dieet volgen, voedingshypes volgen. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Wat is nu gezond? Mag ik nog brood eten, melk drinken? Kan ik wel een stukje vlees eten, is een ei of vleesvervanger gezonder of moet ik nu ook eens veganistisch eten proberen?

Je herkent het vast, dat je gewoon niet meer weet wat gezonde voeding is. Belangrijker is, om je te realiseren dat gezonde voeding voor iedereen iets anders kan betekenen. Ieder mens is uniek.

10 tips om gezond eten aantrekkelijk te maken:

1. Eenvoud
Calorieën tellen, of juiste verhouding eiwitten, vetten koolhydraten bepalen lastig? Hou het simpel. Creëer kleur op je bord, kies voor verse groente en vers fruit.
2. Motivatie

Gezond eten is niet alles of niets. Gezond eten is een leefstijl. Geen tijdelijke opleving om af te vallen om vervolgens weer aan te komen. Zorg voor balans. Eet vooral veel groente en fruit en weinig tot geen suiker of snelle koolhydraten.
3. Doel
Stel een realistische doelstelling voor jezelf. Je kunt niet in een keer alles omgooien. Begin in kleine stapjes, bijvoorbeeld eerst je ontbijt.
4. Balans

100% verantwoord en gezond eten is moeilijk vol te houden. Als je uitgaat van 80-20, dus 80% gezond en 20% minder gezonde keuze is het veel beter vol te houden. Tenslotte willen we allemaal wel een keer een lekker gebakje of een ijsje van La Venezia 🙂
5. Genieten
Proef bewust wat je eet. Proef eens welke smaken je op dat moment eet. En eet zonder afleiding van bijvoorbeeld smartphone of televisie.
6. Eet naar behoefte

Voel aan wanneer je behoefte hebt aan eten. Of dat je lichaam juist behoefte heeft aan een groot glas water. En las af en toe een pauze in tijdens het eten. Zo ga je eerder ervaren dat je lichaam verzadigd is en eet je niet meer te veel.
7. Metabolisme, oftewel stofwisseling
Start je dag eens met een glas lauwwarm water met het sap van een halve citroen. (ter bescherming van je tandglazuur kun je het beter met een rietje drinken). Wacht dan een half uur en start dan met een gezond ontbijt. Het zure van de citroen en lauwwarme water zorgen voor een goede doorspoeling van het lichaam, waardoor je afvalstoffen kwijtraakt. Daarna een gezond ontbijt en je stofwisseling komt goed op gang.
8. Experimenteer

Ga aan de slag met nieuwe, gezonde recepten, zoek op internet op lekkere recepten, varieer eens met de ingrediënten van je salade, durf nieuwe producten te eten.
9. Jezelf geen producten verbieden
Ga jezelf geen producten verbieden waar je dol op bent. Dan gaat het je gedachten beheersen. Zijn het ongezonde producten waar je zo dol op bent, probeer dan te minderen hoe vaak je dat eet. Of spreek met jezelf af dat je dit bijvoorbeeld eenmaal per week of twee weken wel eet.
10. Voorbereiding

Maak je eigen eten, plan wat je gaat eten voor lunch of diner, en maak van tevoren klaar wat mogelijk is. Een lunch die je meeneemt naar je werk kun je best een avond van tevoren klaarmaken. Dan is het ’s morgens ook niet extra werk. Zorg dat je koelkast vol ligt met verse groente, vers fruit op de schaal. En moet je een keer snel, gebruik dan diepvriesgroente of diepvriesfruit. Kun je altijd op voorraad hebben.

Eet gevarieerd, kleurrijk. Weet wat je eet. Voel wanneer je verzadigd bent. Drink veel water. En bovenal, geniet van gezond eten.

Inspiratie nodig: kijk eens op www.ademavitaal.nl/recepten