Bewegen en gezondheid 

Bewegen is gezond!  We weten het wel. Maar waarom is bewegen zo gezond voor ons?

Bewegen verkleint de kans op hart- en vaatziektes, diabetes type 2, depressies, bepaalde vormen van kanker. En het verkleint de kans op dementie en geestelijke achteruitgang. 

Wat is nu gezond bewegen?
Voor volwassenen geldt, 2,5 uur per week matig intensief bewegen. Matig intensief betekent dat je hart sneller gaat kloppen en je sneller gaat ademhalen. Voorbeelden van matig intensief bewegen zijn lopen, fietsen, zwemmen, dansen. 

Wissel het ook eens af met intensief bewegen zoals hardlopen, fitness of voetballen. 

Daarnaast is het belangrijk dat je minimaal 2 x per week gericht gaat bewegen om botten en spieren te versterken. Dit doe je door krachttraining, fitness, maar ook traplopen of touwtje springen. 

Voor ouderen is het aan te raden om oefeningen te doen om je balans te verbeteren. Hinkelen, op 1 been staan en dit afwisselen. Yoga en tai-chi zijn goede sporten ook voor ouderen voor  een betere balans. Een betere balans helpt om minder snel te struikelen en te vallen. Zo verklein je het risico op botbreuken 

Voordelen van bewegen
Veel bewegen zorgt ervoor dat spieren, longen, hart en bloedvaten gewend zijn om actief te zijn. Dit verbetert je mentale en fysieke gezondheid. 

  • je hebt meer ontspanning 
  • Je slaapt beter 
  • Je staat ’s morgens makkelijker op 
  • Je bent minder vermoeid 
  • Gunstig voor je bloeddruk
  • Gunstig voor je cholesterol 
  • Minder kans op overgewicht 
  • Minder kans op diabetes type 2 
  • Minder Kans op hart- en vaatziekten 

Stilzitten
Zitten is het nieuwe roken wordt vaak gezegd.  Belangrijk is dat je het stil zitten regelmatig onderbreekt door bewegen. Eigenlijk elk half uur een paar minuten lopen, bewegen, zolang je maar van die stoel af bent. Neem verder de trap in plaats van de lift, bel staand of lopend in plaats van zittend. Kleine dingen maken al het verschil op een dag.

Zit (of hang) je ’s avonds op de bank tv te kijken? Ga in elk reclameblok heen en weer lopen. Even naar boven lopen, en weer terug. Op die manier zit je veel minder lang achter elkaar. 

Bewegen en afvallen
Regelmatig bewegen helpt om je gewicht te behouden of gewicht te verliezen. Door te bewegen zet je je stofwisseling optimaal aan. Dit zorgt ervoor dat je de verbranding aanzet. Sporten zorgt voor het op peil houden van je spiermassa of het vergroten ervan. Hoe meer spieren, hoe hoger je vetverbranding, hoe makkelijker je gewicht verliest. 

Sporten onder begeleiding
Trainen en bewegen onder begeleiding van een personal trainer heeft als voordeel dat je op een verantwoorde manier aan de slag gaat om je lichaam actiever te maken. Hiermee voorkom je onnodige blessures. Door de vooruitgang die je voelt, blijft het ook leuk om te bewegen en wordt het je nieuwe leefstijl.

Meer weten: klik hier voor een afspraak