Spijsvertering en poepen.

Wat hebben ze met elkaar te maken? Een poep-praatje ūüôā

Spijsvertering, wat is dat nu eigenlijk. Het wordt ook wel vertering van voedsel genoemd. Vertering van het voedsel zodat het voedingsstoffen aan je lichaam afgeeft en de afvalstoffen je lichaam verlaten. En die afvalstoffen, dat is je ontlasting. Twee processen die dus veel met elkaar te maken hebben.

De spijsvertering is een belangrijk lichamelijk proces. Maar waarom is dat nu zo belangrijk?

Ten eerste is het zo belangrijk omdat onze voeding door onze darmen moet worden opgenomen. Gaat er in de spijsvertering iets mis, dan is de kans groot dat je ook te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.
Veel klanten die bij mij komen voor het afvallen hebben vaak ook een probleem met hun darmen. Te dunne ontlasting, te dik, te weinig, kost veel tijd, opgeblazen gevoel, winderigheid.

Maar, wat is nu een goede spijsvertering, en wanneer is je ontlasting zoals het zou moeten?
Goede ontlasting houdt in dat je na afloop weinig toiletpapier nodig hebt en al helemaal geen remsporen hoeft weg te poetsen met een toiletborstel.

Wat kan ik nu zelf doen om een goede spijsvertering te krijgen?

Water drinken
Water is noodzakelijk voor een goede spijsvertering. Drink je te weinig, dan krijg je verstopping in je darmen. Je ontlasting wordt dan droog en hard. Dat maakt het moeilijker om uit je lichaam te krijgen. Het drinken van water zorgt ook voor het afvoeren van afvalstoffen. Drink bij voorkeur niet vlak voor, tijdens of vlak na een maaltijd een groot glas water. Er is voldoende maagzuur om zijn werk te doen. Bij brandend maagzuur is het vaak een tekort aan maagzuur ipv te weinig.

Goed kauwen
De spijsvertering begint al in je mond. En ook in je neus. Dat merk je bijvoorbeeld als je langs een warme bakker loopt of fietst, je krijg het water in je mond als je de geur van vers brood in je neus krijgt.
Het speeksel dat tijdens het kauwen wordt aangemaakt zorgt ervoor dat je lichaam het voedsel kan verwerken. De voedingsstoffen kunnen door het lichaam worden opgenomen.

Neem de tijd
Eet in alle rust. Geniet van je eten. En wees je bewust dat je eet. Als je er de tijd voor neemt, eet je bewuster en weet je dat je gegeten hebt. Je komt dan later op de dag of avond niet meer in de verleiding om iets lekkers te snaaien.
Vermijd ook eten tijdens het tv kijken, boek lezen, smartphone gebruik of andere activiteiten.

Beweeg
Als je voldoende beweegt, kunnen je darmen beter hun werk doen. Beweging bevordert spijsvertering en je stoelgang. Ga bijvoorbeeld eens een half uur wandelen na het avondeten.

Vermijd (veel) stress
Bij teveel stress kan je lichaam het voedsel niet goed genoeg verteren. Dit komt omdat het bloed vanuit je darmen nodig is in je hersenen.

Een goede spijsvertering zorgt dus ook voor een goede stoelgang. Gezondheid die dus al begint in je mond. Eet rustig, geniet van je eten.